Tokom proteklih godina druženja i rada sa korisnicima doma Lug susretali smo se raznim životnim pričama i anegdotama, i žao nam je što ih nismo sačuvali. Da bi ih otrgli od zaborava, rešili smo da napravimo literarnu sekciju i da neke životne priče korisnika podelimo sa posetiocima doma Lug, naravno uz saglasnost autora istih. Nadamo se da će te uživati u njima.

Put za Skandinaviju

1979. godine odlučili smo da idemo na sever. Cilj nam je bio Galdhopigen, 2468 m. nadmorske visine i Nordkap kao najsevernije tačke Evrope.
Krenuli smo našim autobusom direktno za Gdanjsk, Poljska. Tu smo se ukrcali na feribot Rogulin i plovili 2 dana i 1 noć. Iskrcali smo se u Helsinki, to je već Finska. Tu se nismo puno zadržavali, jer nam je cilj bio sever. Danju smo se vozili, a pred veče tražili najbliži kamp. Kroz Finsku i Norvešku sve je ravno. Drumovi prazni. Kuće jako udaljene jedna od druge, a između je šuma. Kraj puta neobično pločasto crno kamenje koje svetluca kao da je kvarcno. Između Finske i Norveške postoji granični prelaz. Velika prostorija, sva u staklu, unutra carinici. Mi stadosmo po propisu. Oni samo mahnuše rukom “produži dalje”. Na daljem putu po Norveškoj, kod mesta Botn, ugledasmo, na desnoj strani, skretanje za neko groblje. Poželeli smo da malo skrenemo i dobro da jesmo. Jedna velika površina uredno ošišane trave. U centru je spomenik podignut jugoslovenskim internicima koji su stradali u Drugom Sv. Ratu.

Po travnjaku mnogo manjih ploča od belog kamena sa imenom, prezimenom, godinom rođenja i smrti. Svi smo se raštrkali u razgledanju dok se u jednom momentu nije začuo lelek i jaukanje. Svi smo prišli toj našoj članici i jedva nam je objasnila da je to obeležje njenog bratanca za koga su znali da je bio u Norveškom logoru, ali nikad nisu dobili informaciju kako je i gde završio. Njena rodbina je iz Gornjeg Milanovca. Po povratku, kad se to pročulo, mnogi su bili zainteresovani jer je iz tog kraja mnogo njih izgubilo svoje bližnje baš tamo. Organizovali su se, uzeli autobus i otišli da traže svoje nestale. Obratili su se vlastima da im pomognu. Tako se formiralo društvo jugoslovensko- norveškog prijateljstva. Kada su oni dolazili u posetu u Jugoslaviju, doneli su na poklon jednu montažnu drvenu kuću kao vikinški brod. Postavljena je u Gornjem Milanovcu i koristi se kao restoran.
Da se vratimo našem putovanju. Kroz Norvešku smo se pomalo zadržavali, u ponekom mestu, jer je još mnogo kilometara pred nama. Uz put smo sretali čitavo krdo irvasa. Oni šetkaju kao kod nas ovce po drumu. To su domaće životinje. I tako putujemo po Norveškoj i predeo nije više tako ravan. Počinju da se naziru mala brdašca i polako dobijamo na visini.
Bez velikog zadržavanja grabimo kilometre i 29.7. stižemo na Nordkap. Tu postoji jedan obelisk na kome piše da je to najsevernija tačka Evrope. Tu smo razvili zastavu i slikali se.

Još malo dalje i još malo više i dolazimo do Narvika. Ovde je dosta živo, ima dosta sveta napolju, prodaju krzna irvasa i druge suvenire. Prvo smo ugledali na jednom stubu malu mapu na kojoj, na 5 jezika, piše da ovde prolazi severni polarni krug ( polutar). Tu smo se zadržali malo duže. Još jedan metalni stub privlači pažnju. Na njemu su, u vidu strelica, napisani svi glavni gradovi Evrope i udaljenost. Beograd- 4538 km.

Blizu smo cilja i nastavljamo još jedan deo puta autobusom. Dolazimo do jedne kuće. Zovu je kuća oproštaja. Tu ostavljamo sve stvari, dokumenta, novac. Odatle počinje Severno ledeno more i ko se ne vrati, ništa mu i ne treba. Vreme je bilo hladno, vetra je duvao veoma jako, ali mi smo bili dobro opremljeni i u pokretu, pa nije smetalo. Hodali smo blizu velikih pukotina, jer kažu da led nikad ne puca blizu već postojećih pukotina. Ne znam koliko je dugo trajalo, jer doživljaj briše vreme i dužinu puta. Došli smo do kote koja obeležava najviši vrh planine Galdhpigen, visina je 2468 m. Tu smo predahnuli, slikali se i polako krenuli ka jednoj kućici koju smo ugledali još pre. To je veoma mala prostorija na vrhu lednika. Služi da se ugrejemo, dobili smo po šolju tople supe i onda je došao vodič i povezao nas konopcima oko struka, na oko 1 metar razdaljine. Tako smo se vratili do pomenute kuće, po stvari koje smo ostavili.

To je zvanično kraj puta. Došlo je vreme za povratak preko Danske, zapadne Nemačke, istočne Nemačke, Čehoslovačke. Tu smo se malo duže zadržali. Popeli smo se na Lomnički štit, 2632 m. nadmorske visine. Pamtim da je penjanje dalje bilo veoma teško, jer su stene vrlo glatke, pa ne postoji ništa gde bi se čovek uhvatio. Nakon toga, preko Mađarske, stigli smo u Beograd u predviđeni dan i čas

Planinski dom na Rajcu

Ovo je planinski dom na Rajcu „POBEDA”. Bila sam član planinarskog društva Pobeda- Beograd od davne 1968. g. preko 30 godina. Osim ovog doma društvo ima još jednu prihvatnu kuću na 90 minuta hoda udaljenu od doma. To je inače lepa šetnja jer je Rajac pun raznog poljskog cveća i to je dvostruko uživanje. Ta kuća je zatvorena, a ko hoće da boravi može da uzme ključ iz doma i koristi istu. U prizemlju je šporet i sto, stolice i sitno posuđe ako neko želi da nešto priprema za hranu. Gore postoje dve sobe sa po 6 ležaja, pa ako neka grupa želi može da boravi više dana. Tu postoji jedan izvor vrlo hladne vode za piće i to celo mesto zovemo Dobra Voda.

Svaki vikend ili državni praznik korišćen je za osvajanje nekih vrhova. Posle kosidbe na Rajcu prvi vikend je rezervisan za dolazak na VELIKI PUT. 30 članova, na 30 dana van zemlje sa kompletnom opremom, našim autobusom, nosi se hrana, kuhinja, šatori, svako svoj ležaj, dušek na duvanje, vreće za spavanje, ranac sa gojzericama i ostala presvlaka.
Anegdota sa jednog putovanja:
Tada smo na carini prvi put imali problem. Mi smo prošli carinsku kontrolu, izašli i popeli se na jedan most, a dole je ostao autobus, vozač, predsednik društva, vođa puta i prevodilac. Boksovi su bili otvoreni i dugo se pregovaralo. Kad smo shvatili da to već predugo traje, jedan drug je otišao da vidi o čemu se radi. Carinik je rekao da ne možemo da prenesemo toliku hranu. Postoje propisi koliko kilograma po članu. Nastala je velika dilema čega da se odreknemo. Sve nam treba! Jedan boks je bio zanimljiv. Tu je bilo svega: keksi, čokolade, sokovi, bombone, piće i slično. To su nam doneli planinari koji su došli da nas isprate i to se tokom vožnje služi u autobusu i kaže od koga je. U jednom momentu vozač je uzeo flašu rakije, čuvena šljivovica „ manastirka“ i dade je cariniku. Kad su mu objasnili da je to naša čuvena rakija, ozario se. Vozač mu ponudi još jednu pljosku. On srećno reče: „Zatvorite boksove i srećan put! “

Putovanje na jug

Dođe leto 1974. i ponovo planinarsko društvo „ Pobeda“ pravi plan za put u inostranstvo. Odlučili smo se za Grčku. Odabrana je grupa od 30 članova sa kompletnom opremom i podeljena zaduženja, nabavljena literatura. Kao i obično posle kosidbe na Rajcu, prvi vikend krećemo. Ovog puta pravac Skoplje.
Kad smo stigli sačekala nas je vest da je zbog nereda na Kipru zatvorena granica. Šta sad? Napred ne možemo, nazad nećemo. Pala je odluka da idemo na Siciliju. Jeste da nema planina za penjanje, ali da vidimo nešto novo. U turističkoj agenciji dobili smo nešto malo publikacije o Siciliji i krenusmo za Bar. Tu smo tri dana čekali jer trajekt za Bari ne ide svaki dan. Postavili smo šatore i kupali se. Kad smo se prebacili u Bari, prvo smo našli lepo mesto za kamp i par dana uživali u kupanju. Bilo je jako toplo, a trava izgorela od sunca kao da je kraj leta. Nastavljamo dalje. U Kataniji vidimo, uz more, stene crne kao ugalj kako ih je ko zna kad zasipala lava vulkana. Gazimo po ugašenom vulkanu Vezuv koji već dugo ne živi. Samo je ostala šljaka, kamenčići i prašina. Idemo dalje i kamp smeštamo u podnožiju živog vulkana Etna.

Tu su nam rekli da je pre 2 dana vulkan počeo da ispušta dim, ali se još može ići gore. Jednim delom uspinjačom, a onda peške. Zemlja odozdo peče, ali mi smo u gojzericama i ne osećamo, ali ostali turisti skakuću i beže. Mi smo se obukli u jakne, stavili kapuljače i naočare i mogli smo sasvim da se približimo grotlu. Dim koji je izlazio prosipao je po nama sitan topao prah, tačnije pepeo. To nije baš neka lepota, ali je atrakcija. Kada sam se vratila u Beograd videla sam na televiziji da Etna uveliko izbacuje lavu.
Dalji idemo za Agriđento. Tu postoji ogroman hram, veći od Akropolja u Grčkoj. Sačinjen je od stubova, na ledini, nema naselja. To nije bogomolja, nema fresaka, samo stubovi. Tu vojnici polažu zakletvu kada pođu u rat.

Putujemo dalje i prolazimo kroz dosta mesta bez većeg zadržavanja. Obilazimo Pompeju, ostatke grada koji je uništila lava i ostao je samo poneki zid, poneka osoba i životinja koji se nisu na vreme sklonili. Verovatno je većina na vreme sklonjena.

Sada već dolazimo u Rim, večiti grad. Većina zna da je pun fontana. Prelep grad koji ispunjavaju spomenici, fontane, crkve. Koliko god da se ostane, nije dovoljno da se sve vidi. Samo za Sikstinsku kapelu nije dovoljan jedan ceo dan.
Ipak smo se dokopali planine u Dolomitima, vrh Tofana di Roze.
Kako smo nespremni otišli na to putovanje, lepo smo ispunili vreme i videli nešto drugačije.

BEČ

Jedan kratak prvomajski praznik odlučili smo da provedemo u Beču. Krenuli smo udobnim autobusom po danu, a monotoniju na putu su razbijale vetrenjače koje su bile često kraj puta.

Kada smo stigli u Beč rečeno nam je da nismo dobili hotel u centru grada, već malo dalje, tačnije u Badenu, da će nas autobus voziti svaki dan u grad. Pa dobro, hotel je lep, komforan, a u bašti hotela ogromno drvo magnolije u punom cvetu. Nikada nisam videla tako veliko drvo magnolije!

Naše razgledanje Beča bilo je bez vodiča, pa kud koji. Prvo što je markantno poznati je Prater koji možete ceo dan da gledate kako se vrti.

U daljoj šetnji privlače pažnju jedna kuća na točkovima obojena jarko crvene boje. Sa jedne strane otvorena i tu se prodaju svi mogući slatkiši. Najlepše su šećerne jabuke jako crvene boje.
Jedan dan smo proveli u Grincigu. To je jedno malo mesto kao periferija Beča, a zanimljivo je jer je svaka kuća pretvorena u kafanu. Služe isključivo hranu koju sami proizvode.

Uspeli smo da posetimo sva tri dvorca.
Ovo je izlet od 4 dana pa je i priča kratka, ali se pamti.

Dolazak u dom

Posle prvih, veoma brojnih, prijatnih utisaka, red je došao na na razgledanje unutrašnjosti zgrade. Ono što smo videli ličilo je na jednu mini skockanu bolnicu koja to ustvari i jeste. Dosta svetla, široki hodnici, veliki holovi sa pogledom na brežuljkaste pejzaže Kosmaja, Bukulje i Rudnika, mogu biti izvanredni uslovi za žitelje trećeg doba i lečenje njihovih psiho-fizičkih bolesti.
Na kraju naše posete domu LUG valjalo se odlučiti. Odluka je bila kratka. “ Čvor je presečen” , što bi kazao Aleksandar Makedonski. Ostajem ovde, za sada, da nastavim život.
Adaptacija na uslove života u domu tekla je bezbolno, kako na emotivnom tako i na fizičkom planu. Organizacija rada u domu je izvanredna. Saradnja između lekara, sestara i ostalog osoblja, u funkcionalnom smislu, su deo tehnologije rada u medicini. Sve savršeno funkcioniše, pa se na momente čini kao da to usmerava neka nevidljiva ruka.
Odnos prema bolesnicima je topao i ljudski. Pažnje ima na svakom koraku. U lečenju je sve usmereno da se stara osoba osposobi da se pokreće bez tuđe pomoći i ostane fizički samostalna.
U Domu je veliki broj teških bolesnika, nepokretnih i bolesnika u kolicima. Kod mnogih vidite prazne poglede i jačanje straha od narednih dana. No, i pored toga, može se primetiti da su Bog i sudbina odredili da je trenutno rešenje, boravak u Domu, za njih najbolje rešenje. Ukupan kadar u domu je vrlo mlad. Za svaku je pohvalu njihovo domaće vaspitanje i divan odnos prema bolesnicima. Ono potiče iz ruralnog dela ovog kraja. Moralna vertikala koja se u toj sredini uspostavlja, karakterišu najplemenitije osobine srpskog naroda- ljubav, vera, saosećajnost i pomoć u nevolji.
Nove tekovine nauke omogućavaju da se ljudski život produži, čovek podmladi, a starost i bolest pobedi. U tom pogledu, osavremenjivanje mreže socijalno-medicinskih ustanova ima veliki značaj. Dom za stare u Kovačevcu više od jedne decenije, na razne načine, daje svoj doprinos vraćanju bolesnih u svoje živote.
Milun Ognjanović

U okviru literarne sekcije predstavljamo vam tekst u kome naša korisnica evocira uspomene na krstarenje Volgom i Donom. Tekst je potkrepljen i slikama koje nam je velikodušno ustupila.

USPOMENE SA KRSTARENjA VOLGOM I DONOM

Pored mnogih putovanja po celoj Evropi odlučila sam da osvežim sećanja na jednu plovidbu po Volgi i Donu. Sa jednom grupom provela sam 7 dana na Jalti. Tu smo proveli dane u odmaranju, šetnji i bez obaveza. Lepo mesto i okolina. Nakon 7 dana prevezli su nas u Rostov gde je bilo ukrcavanje četiri grupe. Prva grupa direktno iz Beograda, druga klasična tura Kijev, Moskva, Lenjingrad, treća grupa Kavkaz i mi četvrta grupa sa Jalte. Lep brod sa imenom Černiševski.
Plovili smo uvek noću, a preko dana razgledali gradove, crkve, muzeje i spomenike.

Ono što je jako važno kada izlazimo sa broda je da uzmemo karticu. To vam je lična karta dok ste na krstarenju, a vrlo je važno da, kad se vratite na brod, tu karticu vratite recepciji. Dok poslednji putnik ne preda karticu brod ne sme da krene.
Ujutro u 7 se oglase zvučnici (kukuriče petao), zatim muzika i obaveštenja. To je znak za ustajanje. Posle doručka uzimamo kartice sa recepcije i silazimo sa broda. Tu nas čekaju 4 autobusa sa brojevima 1- 4 što označava broj palube. Krećemo svi u isto vreme, stajemo na ista mesta i tako se već prvi dan svi upoznajemo. Posle ručka putnici mogu u jednoj sali da se zabavljaju, da uče ruske pesme, recitacije itd. Na brodu postoji i orkestar koji svira kad napuštamo luku, svi sa pristaništa nam mašu i mi njima. Šetamo palubama, gledamo lepote okoline, a uveče na poslednjoj palubi postoji bioskopska sala, kao i bar gde muzika svira do kasno u noć.
Jednog dana kad nismo plovili napravljena je predstava, venčanje jedne vrlo visoke devojke i niskog muškarca. Osoblje se maskiralo i pojavili su se iza broda kao Neptun . Mi smo sedeli na palubi kao publika. Bilo je zabave i uživo muzike ceo dan.

Osmog dana smo otišli u Moskvu gde smo ostali još jedan dan. Bilo je veoma lepo, ostala su neka poznanstva, fotografije i trajno sećanje.

U sledećoj priči naša korisnica iz doma za stare Lug evocira uspomene na posetu kanjonu Tare, kako ona kaže, najlepšem kanjonu na svetu.

Splavarenje kanjonom Tare

Iz Beograda sam sa grupom planinara krenula na splavarenje Tarom koje je počelo od mesta koje se zove Foča. Od Foče putujemo uzvodno do mesta koje se zove Levertara. Tu nalazimo splavare, balvane i ostalu opremu.

Kada dođe grupa od 10 osoba počinje sklapanje plovila. Balvani se spoje, u sredinu se stavi jedan sanduk, a oko njega klupe za sedenje. U taj sanduk stavljamo šatore i ostalu opremu za kampovanje. Kada se sve smesti i dobro uveže konopcima, ukrcavamo se i plovidba može da počne.

Reka Tara bistra, hladna, privlači pažnju, a lepote obe obale mame poglede svojim zelenilom. Gde pre okrenuti glavu? Lagano plovimo i uživamo. Za kratko vreme prolazimo ispod mosta koji je visoko iznad nas, a osećaj je veličanstven. Pijemo vodu iz reke nikad čistiju i ukusniju.

Dugo se plovi, a sa strane stižu izvori iz onog zelenila. Ponegde u vidu zavesa, zovu se cige. I tako lagano ulazimo u kanjon Tare. Polako postaje sve ozbiljnije, jer nailazimo na nemirnu vodu koju skeledžije teško savlađuju, ali vešto i uspešno. Mi smo svi u gumenim čizmama, povremeno su i balvani prekriveni bukovima, kako se zovu te nemirne vode. Mi se čvrsto držimo za konopce koji vezuju naše stvari i srećni smo ako nam voda ne uđe u čizme. Uzbudljivo, ali bez straha, na neki način to je doživljaj.

Sve je prolazno, pa i ti bukovi i nastaje opet mirna plovidba. Opet uživamo u prirodnim lepotama Tare- kako kažu, najlepšeg kanjona na svetu. Tako ploveći upijamo lepote. Bukova je bilo još i uvek iznova ih uspešno prođemo. Tako dolazimo do mesta gde se uliva Pliva i nastaje Drina. Sada je mirna plovidba, isto lepa, ali je reka druge boje i ne tako čista da bi pili vodu iz nje. Svejedno uživamo ploveći 4 dana i kampujući 3 noći.
Nažalost, sve ima kraj i iskrcavamo se u Foči. Šteta što te prirodne lepote ne mogu da se rečima opišu ili bar ja ne mogu bolje, ali ostaju u sećanju zauvek. Veoma je lepo putovati drumom i posmatrati reku i obale pune zelenila, veliko je uživanje, ali ko nije plovio kanjonom Tare, taj nije video Taru.